کتاب مجمع ملکوتیان که خاطرات چهل شهید شاخص روحانیت در یکصد سال اخیر را در خود جای داده است؛ تلاش می کند تا علاوه بر زدودن غبار فراموشی از چهره­ی این بزرگان، دریچه­ ای از "سبک زندگی اسلامی" را در پیش چشم مخاطبان بگشاید.

فصل های کتاب بر اساس دوره های زمانی در تاریخ معاصر دسته بندی شده و بر آن اساس، شهدای شاخص هر دوره مورد بررسی قرار می گیرند. بوستان اول: گام های عاشورایی (شهدای دوران مشروطه)، بوستان دوم: پگاه سرخ (شهدای آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی)، بوستان سوم: سجاده وصال (شهدای محراب)، بوستان چهارم: ترنم هجران (شهدای نهضت های جهانی شیعی) بوستان پنجم: معراج خرَد (شهدای ترور صدر انقلاب اسلامی) و بوستان ششم: راز پرواز (شهدای هشت سال دفاع مقدس).
شهدای روحانیت در تاریخ معاصر، همیشه جزء اصلی ترین هسته مبارزه با مستکبران بوده اند؛ اما در تاریخ شفاهی معاصر، آنگونه که باید و شاید به ایشان پرداخته نشده است.

زندگینامه و عکس شهید، خاطرات، گلچین بیانات، وصیتنامه و سخن بزرگان در مورد شهید؛ مطالبی است که برای معرفی هر شهید در نظر گرفته شده است و در ضمن این مطالب، سبک اسلامی زندگی این شهیدان را نشان می­دهد.